När Barilla upptäckte behovet av en nordisk IT-support för sina anställda valde de att outsourca verksamheten. Det viktiga var att hitta en leverantör som kunde ge medarbetarna kompetent och engagerad stöttning och samtidigt verka som en del av organisationen. Syftet var också att avlasta den interna IT-avdelningen för att skapa tid att fokusera på större IT-frågor.
Valet föll på QD och bara några månader senare kan Barilla konstatera att medarbetarna känner sig både lugnare och tryggare i kontakten med sin IT-support. De upplever att det alltid finns någon att vända sig till där de kan få proffsig och engagerad hjälp så fort problem uppstår
Samarbetet
QD:s servicedesk fungerar som Barillas first line på IT-supporten. Medarbetarna når Servicedesk via ett internnummer eller en intern mailadress. Antingen löser QD Servicedesk ärendet direkt eller så eskalerar de ärendet till Barillas europeiska IT-avdelning.
Kundcase - Setra Group
Setra valde QD som IT-partner för ett nära och tätt samarbete
- QD är strukturerade och följer alltid upp våra ärenden. De är proaktiva och engagerade i våra frågor, säger Kim Eriksson, D&BT Manager på Barilla Northern Europe. QD tillhandahåller också portalen MyQD som ger Barilla en bra översikt över hur företaget mår IT-mässigt.
- Just nu ser vi över möjligheter att tillsammans med QD utöka rapporterna vi får ut ifrån MyQD och anpassa dem ytterligare efter våra unika behov, säger Kim.
TESTIMOMIAL
Om Barilla
År 1877 började Pietro Barilla sälja pasta i sitt lilla bageri i Parma i Italien. Idag, nästan 150 år senare, är Barilla en av världens största pastaförsäljare och störst inom pastasåser i kontinentala Europa. Barilla Sverige AB tillhör Barilla Group, som ägs och drivs av fjärde generationen Barilla. I Sverige erbjuder Barilla ett stort sortiment av både pasta, pastasåser och pesto.